Lectron Taura - test elektrokola domácí značky s pohonem Panasonic.
Jak vylepšit to, co funguje? Po vzoru kuchařských mistrů použij stejný základ, tedy rám, dej pár nových přísad, tedy nových komponentů, nech uležet, a nakonec servíruj úplně jinou přílohu, rozuměj motor! Přesně takto postupoval domácí výrobce Lectron u svého univerzálního a osvědčeného modelu Lectron Taura PSX. Toto na pohled dámské městské elektrokolo je ve skutečnosti zábavným a univerzálním elektrickým SUV kolem pro ženy, muže a všechny další uživatele, co se identifikují jako milovníci svižné a pohodlné jízdy. Nově se dočkalo motorizace od značky Panasonic. Už v minulém vydání jsme představili model horského elektrokola Esconder PSX, tedy první e-bike Lectron s motorem Panasonic GX Ultimate, a nyní tu máme další zajímavý počin v této oblasti a můžeme představit druhý model této značky s japonskou pohonnou jednotkou.
ZNÁMÝ MODEL, NOVÉ PARAMETRY
Středobodem kola je zmíněná pohonná jednotka Panasonic GX Ultimate, nejvýkonnější v nabídce motorového výrobce. Tento elektrický pohon tomuto cestovnímu crossoveru propůjčuje skvělý výkon a mohutnou podporu ve stoupáních. Ovšem kdo by si myslel, že se jedná pouze o hrubou a neohrabanou sílu bez zpětné vazby, ten se plete. Motor má velmi dobře zpracované softwarové nastavení, takže je kromě zátahu a maximálního točivého momentu až 95 Nm také jemný a kultivovaný při nástupu a postupném navyšování podpory v závislosti na zvoleném režimu a frekvenci šlapání. Asistence je příhodně odstupňovaná a hádali bychom, že stejně jako nám, tak i budoucím majitelům tohoto e-biku bude nejvíce vyhovovat automatický režim. Ten umí takřka číst myšlenky a být intuitivní, neboť dávkuje podporu podle stylu jízdy a síly šlapání jezdce, a tím pádem udělá z každé vyjížďky skvělý zážitek.
ODVAHA BÝT JINÝ
Při představení modelu Taura před dvěma lety vkročil výrobce na tenký led, neboť na terénně vyhlížející elektrokolo se sníženým rámem nebyli uživatelé zvyklí. Nota bene s bohatou výbavou, blatníky, nosičem a stojánkem. Taura MZX s Bafangem byla průkopníkem a ve srovnání se současnou verzí PSX sice na pohled stejná, ale komponentově o něco spořeji vybavená. Nynější Taura s motorem Panasonic se však nebojí nabídnout kvalitní komponentové menu pro ještě lepší zážitek za řídítky a plné využití potenciálu prémiové pohonné jednotky. Za všechny uveďme jako příklad moderní přehazovačku Shimano Deore 5100 s jedenácti rychlostmi a také zadní kazetu s obrovským rozsahem převodů a pastorky od 11 do 51 zubů. Více převodů jezdci umožní zdolání i těch nejprudších stoupání a také jemné odstupňování frekvence šlapání v jakékoli rychlosti.
TUHOST I KOMFORT
Přehazovačka a zadní kazeta jsou doplněny také řazením Shimano, které se stará o citlivou, jemnou a snadnou změnu převodu a vše funguje bez sebemenšího zaváhání. Když už jsme hovořili o strmých stoupáních, tak je dobré zmínit, že Lectron Taura se skutečně hodí nejen na silničky, šotolinu a cyklostezky, ale vůbec mu nevadí ani rozbitější polní cesty nebo lesní terén. Zde se umí chovat de facto jako plnohodnotné horské elektrokolo se zachováním jisté stopy, stability, dobré ovladatelnosti a přijatelného komfortu. Ovšem nabízí také to, co horské elektrokolo s běžným rámem neumí – totiž snadné a pohodlné nastupování díky snížené hlavní rámové trubce. Rámová konstrukce bez horní trubky je i tak perfektně tuhá, protože výrobce pamatoval na tvarování hliníkové slitiny hydroformingem a patřičné vyztužení v oblasti středu. Kolo se tudíž snadno a lehce řídí a při záběru anebo sjezdu přes krkolomné překážky je stále perfektně tuhé. O pohodlí se stará kvalitní vzduchová vidlice RockShox, což je další významný komponentový upgrade ve srovnání s předchozí generací modelu Taura. Jinak zmiňme ještě funkční kokpit se snadnou dostupností všeho, včetně dobře čitelného řídítkového ovladače motoru Panasonic.
VERDIKT
Nasedáme, sevřeme měkké a pohodlné gripy na řídítkách a zapínáme ovladač Panasonic, na kterém vidíme všechny důležité hodnoty a také můžeme upravit jas pro lepší čitelnost. Sladění motoru a osvědčená koncepce rámu jsou perfektní – prostě dokonalé spojení… Motor má jemný
a jistý zátah hned od prvního šlápnutí a zbytek si koriguje jezdec podle frekvence šlapání a zvoleného jízdního režimu. Charakteristické slabé bzučení je zhruba na úrovni konkurenčních motorizací, ale protože nás to stále ponoukalo na šotolinu a polní cestu, brzy byl zvuk motoru přehlušen proudem vzduchu kolem uší a hlukem odvalování kol po terénním podkladu. Jistota kola je skvělá právě při takovýchto výletech mimo zpevněné komunikace, z čehož jsme měli pravidelnou zábavu a radost. Člověka za řídítky elektrokola nic nepotěší tolik jako mít jízdu plně pod kontrolou a vědět, že se na e-bike dá spolehnout. Když jsme pak Tauru vzali na pevný povrch a do městské civilizace, tak i zde byla spolehlivá a bezproblémová. Pro různé nákupní výlety, dojíždění do práce a na schůzky anebo jen projížďky po okolí je totiž jako dělaná. Přidáme-li k tomu moderní a sportovně-elegantní design, máme tu opravdový trhák, totiž elektrokolo s vynikající cenovkou a doslova přehršlí kladných vlastností a schopností.
Cena: 64 990 Kč
Rám: Taura 2024, slitina Alu 6061, velikosti 17 a 1“
Vidlice: RockShox Judy Silver Boost, zdvih 120 mm, pevná osa
Motor: Panasonic GX Ultimate, 250 W, 95 Nm, ve špičce až 750 W
Baterie: Li-ion Samsung 720 Wh (36 V, 20 Ah)
Ovládání: LCD barevný displej Panasonic
Ráfky: 27,5“, dvoustěnné, šířka 30 mm
Pláště: Maxxis Crossmark II 27,5 × 2,25“
Přehazovačka: Shimano Deore M5100 (11 rychlostí, kazeta 11–51 zubů, převodník 38 zubů)
Brzdy: Shimano MT400, kotouče 180 mm
0 komenty