Myšlenkou elektrifikace kol se konstruktéři začali zabývat již před více než 100 lety. Dnes se elektrokola stávají stále popupárnějším dopravním i turistickým prostředkem, který je nenáročný, ekologický a přínosný pro zdraví.
Dnešní moderní elektrokola jsou v podstatě klasická jízdní kola vybavená miniaturním motorem a baterií, pomáhajícím při jízdě. Pomoc obvykle není trvalá jako na motorce, ale je možné ji využít při šlapání v době, kdy ji jezdec potřebuje. Díky pomoci motoru šlapete lehčeji do kopce, můžete absolvovat delší trasu a vynaložit menší úsilí. Pomocí ovládacího panelu můžete nastavit, jak moc Vám má motor pomáhat (stupeň asistence) a pokud chcete, můžete jet i bez motoru. Elektrokolo snímačem detekuje vaše šlapání, takže následně samo pouští motor, když šlapete, silou, kterou jste si nastavili. Motor se automaticky vypne, pokud šlapat přestanete nebo dosáhnete stanovené rychlosti.
Dojezdem elektrokola se obykle rozumí ujetá vzdálenost na jedno nabití baterie. Přesněji řečeno jde o vzdálenost, po kterou se projevuje elektrická pomoc motoru, než se vybije baterie. Jedná se o parametr, který je při běžném ježdění ovlivněn mnoha faktory i způsobem regulace motoru ze ztrany jezdce. Pro pohodlí na elektrokole jde ale o podstatný parametr, protože vlastně udává, po jakou vzdálenost vám bude kolo schopné pomáhat jako skutečné elektrokolo, než ho bude třeba dobít anebo šlapat jen jako na běžném kole (elektrokolo je však těžší než běžné kolo).
Podobně, jako při udávání spotřeby pohonných hmot u automobilu, bývá dojezd některými výrobci elektrokol udáván formou počtu ujetých kilometrů, při nastaveném nejnižším stupni asistence a tedy minimální spotřebě elektrokola (např. "dojezd 130km") anebo pak v určitém intervalu kilometrů jako obvyklá rozpětí, ve kterých se může dojezd pohybovat (např. 80-110km), což je méně přesné vyjádření.
Podívejme podrobněji na to, čím je dán dojezd elektrokola:
Hlavním ukazatelem pro posouzení dojezdu kola je kapacita baterie. Ta vyjadřuje, po jakou dobu je baterie schopna dávat určitý elektrický proud. Udává se v Amper- hodinách. Např. 10 Ah, znamená, že baterie dokáže dávat proud 10 Amper po dobu jedné hodiny anebo také např. 1 Ampéru po dobu 10 hodin atd. Obecně platí, že čím má baterie elektrokola vyšší kapacitu (více Ampérhodin při daném napětí), tím bude vyšší i jeho skutečný dojezd.
Pro posouzení výkonu baterie jednoduše vynásobíme kapacitu baterie (počet Amper-hodin, Ah) středním napětím baterie (počet Voltů, V) na kterém baterie pracuje. Tím získáme výkon za čas, daný počtem Watt-hodin (Wh). Například baterie s kapacitou 10 Ah a napětím 36V má výkon 10x36, tedy 360 Wh (Watt-hodin).
Jízda na elektrokole, s nejnižším stupněm asistence spořebovává minimálně 4 - 5 Wh na jeden kilometr vzdálenosti (v závislosti na dalších okolnostech, popsaných níže)
Vydělením počtu Watt-hodin spotřebou energie na 1 km získáme počet kilometrů, po které nám bude baterie pomáhat:
Při minimální spotřebě 4,5 Wh a baterii 10 Ah/ 36V, se dostáváme na 360 Wh děleno 4,5 Wh = 80 km, jako na teoreticky možný maximální dojezd elektrokola.
Při kapacitě např. 16,5 Ah a napětí 36 V pak na 594 Wh/ 4,5 Wh = 132 km, jako nominální dojezd elektrokola, při minimální spotřebě.
Pro dosažitelný dojezd 120 km by baterie měla mít minimálně 15 Ah při 36V.
Při komfortnějším vyšším stupni asistence, kdy se jezdec více "vozí", může spotřeba na běžném elektrokole (250W) kolísat mezi 5,5 a 10 Wh. V momentě rozjezdu, jízdě do kopce nebo jízdě na přímý záběr motoru (pokud má kolo takovou funkci) se může spotřeba vyšplhat až na desítky Watt-hodin na kilometr. U baterií s větší kapacitou je pravděpodobné, že celková vzdálenost na jedno nabití nebude ujeta v jednom kuse, ale dojde během ní k přestávkám. Pokud trvají delší dobu (1 a více hodin), pomohou baterii zotavit v rozsahu 5-10% a tím ještě prodloužit celkový dojezd.
Je logické, že dojezd je podstatně ovlivněn váhou jezdce, povahou terénu (hrubý povrch, kopcovitý terén, časté rozjíždění, protivítr atd. snižují dojezd) a jízdním stylem - zejména volenou intenzitou asistence. Dojezd se dá prodloužit vypínáním asistence při jízdě po rovině nebo mírném klesání, větší intenzitou šlapání (platí u frekvenčního senzoru), plynulejší jízdou apod. Pokud je baterie zatěžována většími proudy (vysoký stupeň asistence), chemická struktura baterie nezvládne vydat stejnou energii, jako když byste ji vybíjeli pěkně pozvolna. Totéž platí i při změnách teploty. V mrazech nebo i při teplotách kolem 40 °C lithiové baterie vykazují horší vlastnosti, pokud jde o využitelnou kapacitu.
Nezanedbatelný vliv na dojezd elektrokola má samozřejmě i jeho technický stav - volba plášťů a jejich nahuštění, seřízení brzd, namazání řetězu a seřízení středů kol, šlapání, stav ložisek atd.
V nabídce je řada modelů elektrokol, kde je dojezd objektivně prodloužen díky vyšší kapacitě baterie, která může být při stejném vnějším tvaru až dvojnásobná (až 25 Ah). Tím pádem je schopna vydávat stejné množství energie dvojnásobnou dobu a reálný dojezd na nízký stupeň asistence pak překračuje i 150km.
Dojezd elektrokola lze výrazně prodloužit tím, že zdatnější jezdec udržuje dlouhodobě cestovní rychlost elektrokola nad 25km/h (kdy se asistence motoru sama odpojuje) anebo asistenci při jízdě vypíná a táhne pohyb spíše vlastní silou (Pokud pojedete převážně bez motoru, můžete samo sebou ujet i několik set kilometrů na jedno nabití). Takový přístup vede marketingové pracovníky některých i renomovaných značek k udávání zkreslených až nereálných hodnot dojezdu. U námi udávaných parametrů všech prodávaných elektrokol jsou proto hodnoty dojezdu korigovány na reálnou, ale stále optimistickou hodnotu. Základním normativem minimální spotřeby je 4,5 Wh (watt-hodiny) na jeden kilometr asistované jízdy, jak bylo uvedeno výše, při kterém si jezdec nechává pomáhat elektropohonem. Tento normativ odpovídá průměrném spotřebě, při jízdě, kdy Vám elektrokolo po většinu času ještě alespoň minimálně pomáhá.
Další, ikdyž podstatně méně významné odchylky v dojezdu kola, jsou výsledkem rozdílů v použitých systémech regulace, účinnosti motoru a typu baterie. Zde je třeba zmínit například rozdíl v chování senzorů asistovaného šlapání, kde je odlišnost mezi frekvenčním (snímá otáčky šlapání) a torzním (snímá točivý moment při šlapání a podle toho "dávkuje" pomoc motoru). Ve spojení s konkrétním jízdním stylem pak lze dosáhnout drobných rozdílů v dojezdu. Např. jen lehké šlapání minimální silou vede u frekvenčního senzoru k dávkování většího proudu a tím výraznější asistenci (s kratším dojezdem), než u stejného stylu jízdy u torzního senzoru. Naopak volba vyššího převodu (menší kolečko), tedy pomalejší a intenzivnější šlapání, povede k menšímu zatěžování baterie u frekvenčního senzoru.
Rovněž koncept motoru (ve středu šlapání/ ve středu kola) vykazuje drobné rozdíly v dojezdu při různých stylech jízdy. U pohonu ve středu šlapání dochází oproti elektromotoru ve středu kola k dodatečným ztrátám v řetězovém převodu, což může činit až 10%. Motor osazený ve středu šlapání díky přehazovačce ale pracuje v užším a příznivějším rozsahu otáček než je tomu u motoru ve středu kola, což částečně kompenzuje ztráty ve převodových stupních.
Jak potvrzuje praxe, mírného prodloužení dojezdu lze dosáhnout i rekuperací brzdné síly využité k dobíjení baterie u kol vybavených systémem rekuperace. Vzhledem k malé hybnosti elektrokola a ztrátám se však jedná o jednotky procent a výhody rekuperace jsou v případě elektrokol spíše marketingovou argumentací.
První generace elektrokol byla vybavena olověnými akumulátory, které byly sice levné, ale zvětšovaly hmotnost elektrokol o 10-20kg. Celková váha kola tak často atakovala 40kg, což byla při malé kapacitě Pb akumulátorů a krátké životnosti jedna z hlavních nevýhod.
Dnešním standardem jsou baterie na bázi lithia, původně konstruované z lithium-iontových článků, později lithium-polymerových (lepší poměr výkon/cena/bezpečnost) a také lithium-železo polymerových, které mají vyšší hmotnost, ale zvládají vyšší vybíjecí proudy.
Životnost baterií v elektrokolech se udává v počtu nabíjecích cyklů a u lithiových baterií dosahuje až 1000 cyklů.
Dnes je ve světě etablováno pouze několik globálních výrobců originálních článků, ze kterých pak tisíce firem sestavují baterie. Mezi nejrozšířenější li-ion články, určené pro elektrokola, patří Panasonic a Samsung s kapacitami 2,6, až 3,5 Ah, v novém rozměrovém standardu Tesla (21x700mm) i přes 5,5Ah, své uplatnění v elektrokolech mají také články LG a Sony. Některými producenty baterií asijské provenience bývají používány i neznačkové levnější články, s nižší životností i kapacitou. V nabízených řadách značkových článků Samsung, Panasonic, atd jsou vždy typy svým určením vhodné pro elektrokola, zejména vybíjecí charakteristikou, životním cyklem i odolností na otřesy.
Vzhledem k podobným parametrům se nedá jednoznačně zvolit, který článek je nejlepší. Články Samsung a Panasonic jsou v těsném souboji parametrů, cenově přívětivější je Samsung. Články LG si začínají v posledních letech budovat pověst tím, že pronikly do výrobků několika renomovaných německých značek. U článků Sony je možné nalézt typy, které snesou vyšší vybíjecí proudy než je běžně potřeba. Pro elektrokolo, kde je proud limitován řídící jednotkou, je však taková vlastnost spíše nepodstatná. Články pak mají vyšší cenu a vydrží méně nabíjecích cyklů.
K získání podrobnějších informací o vlastnostech baterií doporučujeme navštívit stránky www.baterie-servis.cz
Nejčastější praktické otázky týkající se baterií a jejich životnosti naleznete zde:
Jedním z parametrů baterie je počet tzv. nabíjecích cyklů, které je baterie schopna absolvovat, než dojde k podstatnému vyčerpání použitelné kapacity baterie. Přitom podstatným vyčerpáním je podle ČSN EN pokles pod 60% kapacity. Při absolvování zkoušek plnými vybíjecími cykly (předepsaným způsobem) by u lithiových baterií mělo být potřeba min. 300 cyklů.
V praxi to znamená, že baterie se chová normálně, když vydrží alespoň 300 plných nabití a vybití, než začne být pokles kapacity zřetelný). To neznamená, že je pak "po baterii", ale zkrátka už Vás nepovozí jako dřív. Klidně ale může dalších 200-300 podobných cyklů absolvovat a pořád se s ní dá jezdit.
Při běžném užívání ale baterie neprodělává plný nabíjecí cyklus při každém nabíjení a počet nabití, které v důsledku toho snese, tak bývá dvoj i trojnásobně vyšší. Některé normy a různí výrobci používají proto jako jednotku cyklu polovinu nebo poměrnou část plného vybití a nabití, aby hodnotu více přiblížili způsobu reálného užívání (cyklování) baterie (a aby také počet cyklů vypadal lépe). V praxi se tak ustálilo, že lithiová baterie je schopná vydržet 800-1000 cyklů, resp. v tomto případě spíše výraznějších nabití a vybití. U olověných baterií je to cca třetina.
Při měření počtu cyklů se mezi jednotlivými cykly ponechává 1-4 hodiny prodleva pro stabilizaci elektrolytu. Pokud ale baterie prodělává jednotlivé cykly např. v průběhu 2 let, podepisuje se na ní stárnutí jednotlivých chemických složek baterie a počet cyklů, které baterie snese v delším čase se adekvátně zkracuje.
Baterie je poměrně složitý elektrochemický systém, který prodělává určité etapy svého "životního" cyklu. Na výkonovém projevu baterie se projevuje také režim užívání, kterému byla vystavena. Obecně platí, že když začnete baterii používat, baterie by se měla dostat do plné kondice. Na začátku by tzv. zotavená kapacita měla činit alespoň 85% nominální kapacity, po dlouhodobém skladování (90dnů/ 40 st Celsia) by zotavená kapacita měla činit min. 50% nominální kapacity dle ČSN EN.
Při běžném užívání, např. během sezony by baterie měla vykazovat hodnotu kapacity blízkou nominální hodnotě, stanovené pro baterii výrobcem např.13 Ah. U nových baterií to bývá i o cca 10-15% více. S postupným užíváním a narůstajícím počtem nabíjecích cyklů se kapacita baterie postupně snižuje.
Je potřeba vycházet z toho, že pro měření je nezbytné dodržet nízký (předepsaný) vybíjecí proud. Pod proměnlivým zatížením vysokými proudy, např. při jízdě na elektrokole, je reálný kapacitní výstup z baterie vždy nižší. Chemická struktura baterie zkrátka nezvládne vydat tolik proudu, jako když byste ji vybíjeli pěkně pozvolna. Totéž platí i při změnách teploty. V mrazech nebo i při teplotách kolem 40 st Celsia lithiové baterie vykazují sníženou kapacitu. Je jim zkrátka moc horko nebo zima - elektrochemická reakce je teplotou ovlivněna. Gelové olověné baterie mohou být mrazem nezvratně poškozeny, takže je třeba je skladovat v teple.
Baterie nesmí být skladována ve vybitém stavu!
Baterii nabijte, odpojte od zátěže a skladujte v pokojové teplotě (zejména Pb baterie), v suchu a temnu. Neskladujte ve vybitém stavu. Pokud napětí baterie klesne pod mezní hodnotu, vede to k nevratným změnám a ztrátě kapacity u všech typů baterií. Vzhledem k samovybíjení - postupnému poklesu nabití, je potřebné baterii během skladování opakovaně, cca 1 x za 2-3 měsíce dobíjet.
Dlouhodobé skladování
Pro dlouhodobé skladování se upravuje stav nabití na cca 60%, tzn. že po plném nabití v časovém odstupu cca 4 hodiny a v pokojové teplotě se baterie řízeným způsobem vybije předepsaným proudem na 60% nabití. Tento úkon svěřte raději odbornému servisu.
V závislosti na jednotlivé odpovědi se můžete přiklonit k některé ze základních druhů kol:
Obecně při prvotním výběru typu platí:
Pro krátké jízdy, pohodlný posed a nízký nástup (nízkou polohu rámové trubky) směřujte svoji pozornost k městským modelům elektrokol. Pokud pořebujete možnost kolo dostat do malého prostoru (karavan, loď) směřujte ke skládacím elektrokolům
Pro turistiku s převahou asfaltových cest a cyklostezek volte crossová a trekkinová elektrokola (s blatníky, nosičem, osvětlením).
Pro turistiku i mimo zpevněné cesty, cykostezky a obecně toulky přírodou volte kategorii horských elektrokol.
výška postavy v cm | výška rámu a označení |
---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm, do 500 mm |
160 - 170 cm | 17", 18", M, do 48 cm, do 520 mm |
170 - 185 cm | 18", 19" , L, do 52 cm, do 540 mm |
185 - 200 cm | 19", 21", XL, do 55 cm, do 560 mm |
nad 195 cm | 21"-24", 58-60 cm, nad 580 mm |
Maximální velikosti rámů:
Jaký typ elektrické výbavy by nejlépe vyhověl z pohledu:
Budete se spíše spoléhat na trvalou pomoc motoru, nebo Vám jde spíše o vlastnosti běžného kola, kde využijete jen občasnou asistenci do kopce?
Pokud preferujete "bezpracnou" klidnou jízdu zvažte zadní motor a vyšší kapacitu baterie (viz dále). Pokud sportovnější jízdu a občasnou pomoc, podívejte se na středové motory a běžné kapacity baterií .
Na jaké vzdálenosti budete jezdit, jak často budete mít možnost a chuť kolo následně dobíjet?
Pro vyjížďky v řádu jednotek kilometrů postačí baterie do 14Ah, pokud půjde o desítky kilometrů hledejte jistě baterie nad 15Ah.
Jakou úroveň komponent (osazení) budete potřebovat?
S ohledem na typ kola volte dostatečnou kapacitu baterie, počet převodů a způsob ovládání. K ježdění na kratší vzdálenosti např. u seniorů na silnicích je vhodnější menší počet převodů, jednodušší ovládání např. LED diodový ovládací panel. Pro větší výlety v rozmanitém terénu i stylu jízdy se hodí vyšší kapacity baterie, více převodových stupňů i nastavení asistence. Pro sportovní ježdění, kde je baterie spíše rezervou, půjde o výbavu odpovídající běžnému trekovému nebo horskému kolu, s dostatkem převodů, odpovídající výbavou a příznivou hmotností.
Mějte na paměti, že dojezd elektrokola významně klesá v kopcovitém terénu, ale i při častém rozjíždění ve městě. Svoje hraje i váha jezdce, protivítr a kvalita podkladu, po kterém jedete. Kapacitu baterie je tak vhodné volit s rezervou, abyste se vyhnuli diskomfortu a riziku, že se elektrokolo předčasně vybije. Jízda je pak vinou vyšší hmotnosti obtížnější než na běžném kole. U silnější baterie navíc, díky méně časté potřebě nabíjení, prodlužujete životnost baterie.
Zde jde především o 2 konstrukční parametry - poloha baterie a poloha motoru. Každý typ má svoje výhody a nevýhody, ale trend je jednoznačný:
Klasické baterie mívaly nejčastěji tvar kvádru a bývaly umístěny buďto vzadu na nosiči elektrokola nebo jako samostatné těleso na rámové trubce. U nových typů elektrokol se jednoznačně prosazuje splývání baterie s rámem, resp. umístění v rámové trubce, tzv. integrace baterie, aby byl vzhled kola co nejméně narušován.
Při různých polohách baterie je ovlivněna zejména poloha těžiště kola.
Motor může být umístěn v zadním kole, ve středu šlapání nebo v předním kole.
Ve vztahu k praktickému využití je vhodné si rozmyslet, jaký typ ovládání preferujete - zda jednodušší nastavení - diodový či LCD panel s 3-4 stupni pomoci nebo sofistikovanější LCD panely s vícero funkcemi, nastavováním a třeba komunikací s mobilním telefonem.
Rámcově se dá nabídka na trhu rozdělit takto:
Majitelů elektrokol přibývá, tak není od věci si říct pár praktických doporučení, jak snížit na minimum riziko krádeže.
Takže je asi jasné, že kolo v hodnotě 25 000 Kč až 50 000 Kč
není dobré jistit jednoduchým zámkem za pár korun.
Problém, který mají někteří cyklisté: řetězový zámek sice zloděj jen tak nepřekoná, ale zato je docela těžký.
Tato nevýhoda odpadá v momentě, kdy do pedálu šlape motor s vámi.
Pořídit i masivnější kousek pro vás nebude problém, takže si můžete na kolo upnout i těžší řetězový zámek.
Když už jste pořídili zámek, který nepřeříznete bez toho, abyste probudili celou ulici, tak je třeba ho také někam na kole umístit. Pokud už není místo pod sedlem, existují i další varianty řešení.
Zámky ABUS jsou vybaveny spolehlivými držáky, které se dají umístit jak na rám kola pomocí šroubů nebo např. suchým zipem.
Podívejte se, jaké jsou všechny způsoby umístění zámku na kolo prostřednictvím Fidlock.
ABUS nabízí celou řadu možností, jak uchytit zámek na kolo.
https://youtu.be/_VBTS1F-Mx0
Elektrokolo je taková malá motorka (motorkáři prominou...). Takže platí i to, co se doporučuje při zabezpečení dvoustopých vozidel. To, kde necháte elektrokolo stát, může rozhodnout o tom, jestli se někdo (ne)pokusí kolo odcizit. Zabezpečení elektrokola zvýšíte například zamčením pod kamerou městské policie, pod osvětleným místem nebo na frekventované lokalitě.
Jdete si odskočit pro nákup, sedíte na zahrádce restaurace, jdete k bankomatu, odskočíte si za roh... Jednou ze skupiny zlodějů jsou lidé, kteří se na krádež nijak nepřipravovali. Jsou to náhodní pachatelé a není jich rozhodně málo. Jdou okolo, vidí nezabezpečené kolo a vám pak zůstanou jen vzpomínky.
Jednou z možností, jak zvýšit zabezpečení elektrokola, je kombinovat zámky. Například řetězový zámek doplnit o zámek na brzdu s alarmem (např. 7000 RS1). Nebo kombinace řetězového zámku ABUS a kvalitního visacího zámku ABUS. Rozhodně ale nesázejte na "levné" řešení v podobě dlouhého řetězu z železářství. Tyto řetězy nejsou proti překonání nijak zvlášť přizpůsobené, navíc vám poškrábou kolo, je skutečně nepohodlné je přepravovat nebo celé kolo obmotávat...
Hodí se kolo venku zamknout vždy k pevnému předmětu (sloup, zábradlí) a pokud možno co nejtěsněji, abyste zabránili možnosti páčení a manipulace se zámkem. Stejně tak nikdy nezamykejte jen přední kolo. Myslete i na to, abyste to případnému zájemci o krádež výrazně ztížili například zamčením v méně přístupné poloze.
Netradiční tip:
Kolo, které na první pohled neláká novostí, krásným vzhledem a nablýskaností, je pro zloděje méně atraktivní. Někdy je tedy lepší kolo trošku "zošklivit" například imitací rezavého blatníku :-)
Zámky na elektrokola ABUS
]]>
Každé elektrokolo vyžaduje k řádnému provozu pravidelnou údržbu a kontrolu, která se týká jak jeho mechanických částí (jako na běžném kole), tak i elektronické instalace.
V případě zjištění nedostatků zajistěte nejprve nápravu!
Součástí pravidelné údržby je, v závislosti na způsobu užívání, také neprodlené očištění a osušení kola, čištění řetězu, mazání otočných komponent a další běžné úkony, zamezující nadměrnému opotřebení nebo korozi dílů elektrokola.
Po ujetí prvních 200 km nebo 2 měsíců od koupi doporučujeme realizovat u Vašeho autorizovaného prodejce garanční prohlídku. Garanční prohlídka je bezplatná, ale v případě, že budou zjištěny nedostatky v seřízení či údržbě, budou servisem odstraněny za běžnou servisní sazbu.
Údržbu i opravy doporučujeme svěřit odbornému servisu.
Elektrický obvod a baterii ovládejte a užívejte podle návodu, který jste obdrželi s elektrokolem. Baterii je nezbytné udržovat nabitou. Pokud se kolo nevyužívá, dochází u ní k samovybíjení, proto je doporučeno plné nabití 1 x za měsíc. Neskladujte baterii ve vybitém stavu!
Zabraňte mechanickému poškození akumulátoru a vyřazený akumulátor ani jiné komponenty produktu nevhazujte do komunálního odpadu, ale odevzdejte na sběrném místě! Informujte se o zacházení, vrácení a recyklaci tohoto výrobku u svého prodejce nebo na příslušném úřadu veřejné správy. Ujistěte se o správné likvidaci produktu.Během životnosti baterie a s přibývajícím počtem nabíjecích cyklů dochází k přirozenému poklesu její kapacity. Záruka ≠životnost.
Před každou jízdou překontrolujte stav jednotlivých součástí, plnou funkčnost brzd, upevnění kol a řízení, včetně dotažení šroubových spojů a ujistěte se o nabití baterie. V případě zjištění nedostatků nejprve závady odstraňte. S využíváním elektrického pohonu a jeho ovládáním se seznamte nejprve na méně frekventované ploše, např. parkovišti. Nevystavujte elektrokolo dešti, nejezděte v hluboké vodě a neumývejte proudem vody.
Při jízdě za snížené viditelnosti používejte osvětlení. V případě, že přepravujete předměty na nosiči zavazadel dbejte na jejich pevné uchycení a nepřekračujte maximální nosnost nosiče 10kg. Při přehazování převodů šlapejte menší silou, aby došlo ke snadnějšímu přesunutí řetězu. U kol s 21 a více rychlostmi volte kombinace převodů, při kterých se méně kříží řetěz (u malého kola ve středu volte spíše větší kolečka vzadu a naopak).
Elektrokolo je určeno k běžnému rekreačnímu využití na cestách vhodných pro cyklistiku a zatížení do limitu udaného výrobcem. Nepoužívejte elektrokolo v náročném terénu, s nadměrným zatížením nebo způsobem, který odporuje jeho určení. K jízdě na elektrokole není potřeba řidičský průkaz ani jiné osvědčení, pokud je osoba způsobilá k jízdě na běžném jízdním kole. Dodržujte uživatelské instrukce, platnou legislativu a pravidla provozu.
Jízdní kolo musí pro provoz na pozemních komunikacích splňovat požadavky vyhlášky 341/2002 Sb (příloha 13) a norem ČSN, včetně povinných odrazek a osvětlení pro případ jízdy za snížené viditelnosti. Za dodržování shody s uvedenými požadavky (např. potřebné dovybavení kola) nenese dodavatel odpovědnost. Všechny dodávané výrobky jsou určeny k rekreačnímu (hobby) využití, což předurčuje charater a přiměřenou četnost jejich užívání - příležitostné užití a omezený časový rozsah (nikoliv každodenní profesionální využití (např. listonoš, kurýrní služby) či velký a frkventovaný časový rozsah užívání). Doporučujeme rovněž užívání cyklistické přilby a brýlí.
Dbáme na to, aby elektrokola Lectron prodávali pouze dobře zavedení prodejci s praxí v servisu a kvalifikovaným personálem. Nárok na případné záruční opravy můžete proto uplaňovat u autorizovaného prodejce, kde jste výrobek zakoupili. Mějte na paměti, že úkony běžné údržby, popsané výše, nespadají do záručního plnění. Každý autorizovaný prodejce Vám je však v případě Vašeho zájmu rád provede jako standardní službu. Elektrokolo navíc kromě řádné péče o baterii nevyžaduje prakticky o nic více údržby, než kterékoliv správně udržované jízdní kolo. Zanedbání kontroly a údržby ale může vést ke vzniku rozsáhlejších závad, které mohou mít vážné důsledky jak na životnost elektrokola tak i na bezpečnost jeho provozu.
Prodejce na elektrokola samozřejmě poskytuje spotřebiteli standardní záruku 24 měsíců, včetně baterie. Záruka se podle zákona nevztahuje na běžné opotřebení produktů (nebo jejích dílů) způsobené používáním. To znamená, že životnost některých komponent může být při běžném užívání výrobku logicky kratší, protože se zkrátka opotřebovávají - např. pneumatiky, brzdové destičky a špalíky, bowdeny, řetězová a ozubená soukolí, ložiska, pohyblivé sučásti motorů a rozebiratelné spoje. Výplety kol a jednotlivé elektrické a mechanické komponenty vyžadují pravidelnou kontrolu a údržbu popsanou v uživatelských instrukcích a seřizování, které spadá do běžné údržby. Poskytovaná záruka v zákonném rozsahu se proto nevztahuje na poruchy vzniklé nesprávným užíváním, nedodržením uživatelských instrukcí, zanedbáním údržby, zaplavení elektroinstalace vodou a opotřebení jednotlivých součástí v důsledku užívání.
Typickou závadou, zůsobenou zanedbáním údržby (a tím pádem nezáruční), může být například poškození baterie, kterou zákazník na podzim uskladní v polovybitém stavu a na jaře, po šesti měsících bez nabíjení, zjišťuje, že baterie je poškozena - buď nejde nabít , nebo kolo dosahuje po nabití podstatně kratší dojezd. Pokles napětí pod mezní hodnotu totiž způsobil nevratnou změnu chování baterie. Možností opravy je repase nebo výměna baterie za novou.
Jiným příkladem nezáruční závady, způsobenou zanedbáním údržby, je poškození rovinnosti výpletu a ráfku, tzv. osmice. Zákazník delší dobu nekontroloval výplet kola, došlo k uvolnění paprsků (drátů výpletu), ztrátě geometrie kola a v důsledku i poškození některých paprsků a jejich uložení v ráfku. Je třeba mít na paměti, že u kol s elektromotorem ve středu kola, zejména vybavených kotoučovou brzdou jsou paprsky kol vystaveny větším momentům sil než na běžném kole a v důsledku může dojít i k jejich dřívějšímu povolení.
V případě zájmu o další informace se obraťne na autorizované prodejce nebo specializovaná servisní místa:
Využijte první letošní příležitost a přijďte si prohlédnout a otestovat nové modely elektrokol na veletrh GO a REGIONTOUR ve dnech 16.-19.1. na brněnském výstavišti.
Najdete na nás v pavilonu P
Získejte slevu až 25% na nákup elektrokola!
Pro prvních 10 zájemců máme vstupenky zdarma!
Zažijte bike freestyle vystoupení a vyzkoušejte i svoji zručnost!
]]>Představujeme výsledky dlouhodobého testování elektrokol 2016, známého portálu iTEST, zveřejněné např. v deníku Právo. Test se zaměřuje na rozdíly mezi elektrokoly, které mají význam pro zákazníka a projevují se v užitných vlastnostech. Přehledným způsobem jsou ilustrovány rozdíly a nové trendy u několika zástupců střední třídy.
]]>Skladem již máme kusy z vybroušené modelové řady Haibike 2018
špičková elektrokola Haibike jsou v řadě XDURO postavena na středové motory Bosch s novým ovládacím systémem. V řadě SDURO nově také na vynikajícím systému středového pohonu Yamaha, s velmi úzkou baterií. Díky úzké stavbě motoru je u řady SDURO možné vpředu osazení dvěma řetězovými koly a tím dosaženo 20 rychlostních stupňů! Tento jedinečný koncept tak dopřál středovému pohonu nové užitné vlastnosti. Více o nabídce kol zde.
]]>
Co Vás, pracovně vytíženého herce a umělce, přimělo k zájmu o elektrokola?
Moje váha a okolí Říčan, kde bydlím. Dospěl jsem k přesvědčení, že mých 120kg živé váhy musí být maximem, že nad to, už ani deko. Také mi vadilo, že má pracovní činnost probíhá většinou v umělém osvětlení, v uzavřených, někdy i sklepních místnostech. Chtělo to pohyb v přírodě.
Jaké kolo jste si konkrétně z nabídky na trhu zvolil pro sebe a pro další členy rodiny?
Když jsem objevil na trhu elektrokola, začala se o ně překvapivě zajímat i má žena. Představa, že jí něco pomáhá šlapat, že jí něco posiluje svaly a při tom šetří klouby, pro ni byla velice přitažlivá. O volbě elektrokola Lectron rozhodly zejména výbava a údaje o dojezdu s podporou.
Jste spokojeni?
Máme teď s ženou každý svého Lectrona a jsme z nich nadšeni, stejně jako každý, komu ho na chvilku půjčíme. O délce našich výletů už nyní rozhoduje jen počasí, hlad a blížící se noc, nikoliv naše docházející síly.
Jak hodnotíte dojezd elektrokola?
Uvažoval jsem takhle: když má baterie poskytovat elektromotoru výdrž přes 100km s nějakým ideálním 60 kilovým jezdcem, pak u mě, při sto dvaceti kilech, budu poloviční dojezd považovat za regulérní. Motor mi ale přestal pomáhat, až když bylo na tachometru 128km!
Kam na elektrokolech zejména jezdíte a kolik km jste za sezónu najezdili?
Během léta a kraje podzimu loňského roku ujela moje žena přes tři sta kilometrů a já 1086 kilometrů. Vše v okruhu 30km od Říčan, převážně na lesních cyklostezkách. Vážím teď 112 kg a vnuci mi říkají děda čipera. Nejsem si ovšem jist, jak to doopravdy myslí. Jsou to šibalové.
Komu byste elektrokola doporučil a proč?
Každému, kdo už nad svými sportovními výkony zlomil hůl. Když ukazuji v kopcích cyklistům bez elektrického pohonu, při předjíždění svůj mohutný zadek, je to pocit k nezaplacení. Obří dojezd a perfektní výbava- to jsou pro mě elektrokola Lectron.
]]>